söndag 5 maj 2013

Över alperna x 3!


När jag fyllde år förra året betämde jag mig för att jag skulle åka skidor, springa och cykla över alperna.
Löpningen fick representeras av Swiss Alpine Marathon i somras, skidåkningen av deltagandet i Marcia Longa i Januari.

Men cyklingen återstod .
Tills nu!

Här följer några bilder från när jag igår trampade över Grossglockner Hochalpenstrasse i Österrike.
Vägen går mellan Fusch och Heiligenblut och är Österrikes mest kända alppass.
Man kan på avstånd beundra berget Grossglockner, nästan 4000 meter m.ö.h. , men så högt behöver man inte cykla, själva vägpasset är ca på ca 2.500 meters höjd.
.
 


 
 
 
 
Sista biten upp moy Edelweiss-spitze, 2.577 m.ö..h.
 
 
 
 
 
 
 
Och så ner igen till orten Heiligenblut, där det bland annat ligger en välkänd vallfartskyrka:
 
 
 
 
 
 
 
Ett par dagar senare gjorde jag en annan rolig "bergsbestigning" då jag cyklade uppför en av de allra brantaste cykelvägarna i alperna.
I Kitzbühl ligger den i cykelkretsar välkända "Kitzbühler Horn" en serpentinväg där lutningen varierar mellan 12 och 22%!
Med lägsta växeln på MTB´n gick det dock bra och jag tog mig ända upp till TV-masten på bergets topp.
Några bilder därifrån:
 





  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar