torsdag 1 augusti 2013

Juli 2013, många fina prestationer kan rapporteras.


Gnosjös och Åsenhögas löpare har genomfört många fina tävlingar under Juli.
Det finns säkert mycket som inte kommit mig till del, men här följer några resultat:

Rickard Claesson blev DM-mästare på 5000 meter!
Han slog personligt rekord med tiden 15,36 vilket alltså ger en km-tid på 3,07.
Inte helt kass...
Grattis  !!!





Linus och Lovisa Hultegård semestrade i år neråt alperna, följdaktligen lockade Swiss Alpine Marathon.
Lovisa nöjde sig med den något kortare (men backiga) halvmaran, vilken hon genomförde med den äran.

I fin stil löpte Lovisa in på stadion i Davos där ett flertal Gnosjö-supporters tog emot henne.
Lovisa är normalt god för ca 2 timmar på en halvmara, på denna starkt kuperade bana landade hon på strax under tre timmar.
-Det var en mer backig bana än jag förväntat mig, sa Lovisa , som för övrigt nu flyttar till Innsbruck.
-Jodå, säger Lovisa, räkna med att jag kommer att gå framåt som bergslöpare till nästa år!



Vi hade med spänning sett fram emot Linus framträdande på den långa sträckan "K78" (dvs ca 78 km).
Linus har tränat hårt (bl a i bergen i Norge) och var i mycket god form.
Efter 30 km låg han på ca 20:e plats och såg helt pigg ut.
Sedan kom den extremt långa stigningen upp mot 2.800 m.   Där gjorde Linus en fantastisk löpning (den 10:e bästa tiden), och upp på första toppen låg han på 13:e plats!
Kanske frestades benen i hårdaste laget, för sedan började benen krampa och löpningen till nästa bergstopp blev tuff.
Linus bet tog ihop på ett föredömligt sätt och kämpade vidare. 25 km återstod....
Vi väntade med spänning inne på stadion, där vi fick se den fantastiske Jonas Buud från Mora ta sin 7:e seger i loppet (tid ca 6,13)

Så kom Linus mot stadion.. på mycket stela ben tog han sig de sista metrarna in mot mål och stapplade över mållinjen på 7,51    21:a plats !!!
Fantastiskt bra gjort!

En meter efter mållinjen föll Linus ihop i svår benkramp, och vi fick hjälpas åt att böja hans knän för att lindra smärtan.



Det blev en tuff halvtimma även efter målgången, men så småningom sken Linus vanliga leende upp igen.
-Vilken fantastisk tävling och upplevelse!  Linus var begeistrad över arrangemanget.
Föräldrarna Janne o Jeanette hade våndats lite över hur det skulle gå, men nu kunde dom stolta konstatera att båda ungdomarna gjort fint ifrån sig.

Men tro nu inte att detta var nog!
Helt oväntat dök vår lokala marathonstjärna Josefin Ambjörnsson upp i Davos för att pröva lyckan i 30-kilometersloppet.
-Här kommer du att ha segerchans, förutspådde jag.
Och så blev det!
På pigga ben anlände Josefin till målet i Filisur, först av alla tjejer.
Grattis till en jättefin prestation!



Hugo Bolmgren gjorde sitt 5:e framträdande i barnens Swiss Alpine.  Knep en fin 20:e plats på den 1,4 km långa sträckan inne på sportstadion, bravo!




  
För egen del trodde jag mig nu vara en framstående bergs-cyklist....
Därför gav jag mig på 2.757 meter höga klättringen upp mot "Passo di Stelvio"  i samband med vår semester i italienska alperna.
Tillsammans med  en grupp betydligt mer erfarna cyklister inleddes en trampning som jag sent ska glömma.
Den slutade med gruvlig benkramp på serpentinvägen några kurvor före toppen! Ajajaj..




Men efter hjälp av diverse med-trafikanter att böja knäna tog jag mig så småningom upp till toppen.
En bra stund efter de övriga...
   



.

1 kommentar:

  1. Hej! Tusen tack för fantastiskt underhållande läsning! Jättespännande att läsa om era äventyr, är djupt imponerad av er alla. Vänlig hälsning Charlotte Vejklint

    SvaraRadera