söndag 14 juni 2015

Victor Persson triumferade i Järnbärarloppet !


Tekniske studenten Victor Persson kom hem till Gnosjö och visade ryggen för alla lokallöpare.
Lätt i steget tog han ledningen, öppnade i ett hårt 3,20-tempo.
Bakom honom kämpade Henrik Alm, Viktor Park, Marcus Aronsson, Mattias Lundell och Andreas Ljungkvist om de återstående pallplatserna.

Det varma och soliga vädret pressade löparna hårt, turligt nog var banan relativt flack och lätt-sprungen.
Till slut delades medaljerna ut enligt följande:

Victor Persson  36,57
Henrik Alm       38,12
Viktor Park      38,46

Nämnas bör även att loppets yngsta deltagare, 13-årige Axel Elmblad gick i mål på nionde plats med fina 43,08 strax följd av loppets absolut äldste deltagare, den dock fortfarande levande Thomas Bolmgren (43,31).
Ständige elvan Andreas Pettersson 44,31,. en överraskande bra tid för Andreas.
- Ja, säger Bolmgren, inte trodde jag att min träningskompis AP skulle vara så nära mig i det varma vädret, där brukar han ha problem. Men, men, man ska aldrig underskatta en medtävlare och idag var Andreas återigen farligt nära mina bakhasor.



Unge Axel Elmblad frågades ut av lopp-kommentatorn efter loppet:
-Axel, en fantastiskt bra prestation. Grattis!
-Tack, det gick bra, men jag är törstig nu, nån som har en Fanta?
-Det ska vi nog ordna, men säg, är det farsan som tränat dig till denna nivå, han är ju en välkänd träningsprofil?
-Nä, han håller mest till i skogen nuförtiden. Dessutom begriper han sig inte på löpning, han höll ju mest på med längdskidor. Nån gång på åttitalet tror jag att det var. Jag var inte född då.
-Okey Axel, nu får du fira segern med en rejäl Fanta, det är du sannerligen värd.
-Ja, jag ska bara hitta pappa först. Tyckte jag såg honom nyss vid chokladhjulet. Fast nån sa att han satt o baddade Bolmgren med isvatten, jag vet inte.

Påpekas bör att Gnosjö - enligt resultatlistan - belade 14 av de 16 första platserna.
Påpekas bör även att Åsenhöga dock beslagtog ett flertal placeringar mellan platserna 17-21.
I målfållans vimmel syntes t ex återigen Åsenhögas Grand Old Man, Pär Simonsson, en kämpe som dyker upp där man minst anar det

Linda Matsson Anderstorp var snabbast bland tjejerna, och Monika Hellström segrade på korta banan, 5km.

På fotot:  Victor Persson o Monika Hellström
 .


VÄTTERNRUNDAN:
Det finns dom som skriver betydligt mer informativt än jag om cykling.
Benstarke rörledningsdirektören Erik Svenningsson blev - så vitt jag vet - bäste Gnosjöbo från Motala till Motala.
Dryga nio timmar är en finfin tid, vilket även gäller för hans hustru Petra som cyklade i mål ett par timmar senare.
Av de tolv Gnosjöcyklister som gick i mål noterar jag att fyra arbetar inom Swemix-gruppen.
Tre från Fig Metall och en från IRE.
Bra kämpat !!!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar