tisdag 1 mars 2016

Vasaloppsveckan fortgår med häpnadsväckande resultat ! Dessutom: Matchock i Mellanstugan !!!



I lördags: TJEJVASAN

Och som GFK:s tjejer körde..

Först o främst Sara K som ju gjorde precis så bra som vi hoppats, och lite till.
11 minuter efter världens bästa långloppstjejer !
Sara fick tiden 1,30,17 (placering 62), ett enastående resultat.
Bilden från ett annat lopp, men V-tecknet passar bra.
Jag misstänker att Sara kommer att få starta i led 2 på Söndag.








Men riktigt bra presterade även de övriga tjejerna.
Lina Alm slog till med finfina 1,47, Tina Molin hade 2,05,  Ann-Britt Göransson  2,08 och
Petra Svenningsson 2,17.
Därefter Paulina Erwing, Ellen Haraldsson, Ingela Broddås och Emma Hjelmquist.
Grattis till fina prestationer allihopa.



I Söndags:  ÖPPET SPÅR 1
Söker jag på GFK hittar jag bara Jonas Sigvardson (ni vet han som ska köra ALLA LOPP under veckan .. :)
Jonas körde in med bästa fighting-spirit och nådde sitt mål på en tid under 6 timmar 5,58.
Bra jobbat.
Men det fanns fler från trakten i spåret:
Bosse Isacsson
Jakob Johansson
Alexander Palm
Kenneth Palm
Carolina Åberg
Annika Åkerlund
Algot Svensson
Joacim Ejesson


I Måndags: ÖPPET SPÅR 2
Här hittar jag Petter Gustavsson från Kulltorp på finfina 5,47.
Den envise Jonas gick i mål på häpnadsväckande 6,17 (Alltså 9 mil för andra dagen i rad..) .
Strax bakom: Jonas Nydén 6,19.
Tyvärr fick pappa Janne ge sig halvvägs i år, bra kämpat ändå!
Sedan hittar jag även Magnus och Katarina Arvidsson på dryga nio timmar.



I Tisdags: HALVVASAN
Här fortsatte framgångarna för Hyltan by Gnosjö.
Isak gjorde sitt livs lopp och var i hasorna på flera elitåkare.
Segraren hade 1,58, ytterligare några elitåkare 2,02-2,03, och Isak mäktiga 2,07 !!!
Naturligtvis förde detta upp Isak till första startled (ledet bakom elitåkarna) i Vasaloppet 2016 (och 2017).
Stort grattis till Isak som verkligen samlat ihop till denna framgång.
Roligt för GFK att vi återigen har en åkare i led 1.
Torgny  var ju där innan hälsan började krångla för honom för ett par år sedan, vi får verkligen hoppas att han kan återvinna sina fornstora krafter framöver.
Isak har i flera år haft tillgång till fin träningslokal, en viktig faktor till hans framgång:





Sen ska vi ju inte glömma att vi har en åkare i Elitledet också, Henrik Alm.
I skrivande stund är Henrik krasslig, måtte han få bli frisk till helgen så att han kan genomföra Vasaloppet.

Halvvasan hade även följande GFK:are eller Gnosjöanknytna i mål:
Thomas Bolmgren  2,19
Fredrik Nilsson      2,53
Jonas Sigvardson (har ni sett hans namn förut..?) 3,00
Elin Hermansson (här anar man bra gener..)      3,25
Lasse Stenholm    (hur kul är det att Lasse är tillbaka..! :)  3,29
Magnus Lindow   3,41
Arne Henrysson   4,02
Magnus Petersson 4,28






Jag misstänker att det finns fler Gnosjöåkare som gömt sig i nån lista , meddela mig gärna så jag kan fylla på.


Nu ett par dagars vila, sedan ser vi fram mot Stafettvasan på Fredag.


PS!
CHOCK-NYHET  !! :
Jag fick just veta att mitt eget matlag (Mellanstugan) står inför mycket tveksamma förändringar i helgens mathållning.
I typ 100 år har vi i vår stuga - under ledning av herrar Svetsmästare Stenholm och Koncernkontrollant Kvarnsund - serverats Fläskfilegryta samt nationalrätten Klibbeklabb.
Nu har tydligen herr Rörinstallatör Erik Svenningsson - då Kvarnsund inte ämnar deltaga vid årets lopp - sett sin chans att ändra på denna, i princip oföränderliga rutin, genom att föreslå andra maträtter.


Det rycktas illvilligt om kyckling...

Jag kommer att ha ett allvarligt samtal med Herr Rörinstallatör för att förhöra mig om hur han tänker.
Erik har bara bott i vår stuga blygsamma i två år. Nybörjare tar sig inte vilka friheter som helst !
Möjligen mildras min tveksamhet då mat-konnässören, gourmanden, libhabern och kulinariske auktoriteten Stenholm tycks ha godkänt Rörinstallatörens förslag.
LITE lugnare blir jag.
Vem vet.. det kanske blir smaskens grejer..   (fast tveksam är jag, MYCKET tveksam..)


Nedan en nostalgisk bild på två elit-ätare; Mats Sjöberg och Bo Göransson.
Framför herrarna två Klibbeklabb-grytor..







6 kommentarer:

  1. Hur kan du Thomas gå med på denna förändring av mat uppladdningen? Förstår du inte vad du utsätter dig för? Kan rapportera att det finns snö på hela sträckan så vattenskidor behövs inte i år. Lycka till alla som ska köra loppet på söndag. Vi ses i spåret. Jonas

    SvaraRadera
  2. ja
    tänk efter vilka faror det medför (salmonella) inte att leka med
    kanske tur att man vilar sig i form till nästa år

    SvaraRadera
  3. Personligen tror jag att med den nya kostuppladdningen finns det goda möjligheter för mig att göra min bästa tid någonsin på vasan! Den som lever får se!

    SvaraRadera
  4. Herr Bolmgren, att stå på start utan fläskfilé i magen finns risk att du av någon kyckling bli slagen. Ytan gryta krafterna kan tryta ock du tvingas bryta. Hälsn. Furunäsa farsa

    SvaraRadera
  5. Tror maten gjorde susen... 1:20 bättre i år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undrar om herr Bolmgren är av samma uppfattning ??

      Radera