söndag 22 maj 2011

Göteborgsvarvet 2011

En liten sammanfattning av Göteborgsvarvet 2011:

Om jag räknar rätt så har ca 70 löpare från postnummer 335 (Gnosjö mm) och 33033 (Hillerstorp) fullföljt årets Göteborgsvarv, inte illa!
Kompletta resultat med mellantider hittar ni på www.goteborgsvarvet.se , där kan man sortera på en mängd olika sätt.

Låt mig bara beröra några prestationer som jag noterat:

Vem var snabbast bland Gnosjölöparna tror ni..? Naturligtvis Bosse Göransson.
I avsaknad av de yngre antiloperna (Linus H, Mattias Lundell, Nilenfors m.fl) gjorde Bosse processen kort med oss andra.
Han var naturligtvis lite extra laddad, eftersom jag i föregående blogginlägg gjort ett mindre psykningsförsök, vilket jag förutspådde att jag skulle få äta upp..

Bosses 1,25,16 är en imponerande tid, det är inte alla förunntat att ha kapacitet under 1,5 timmar.
Mr. Göranssons Göteborgsvarvstider tycks skrivna i sten, han har en närmast otrolig jämnhet i sina tider de senare åren.
Mycket bra gjort Bosse !!

Kanske tycker jag dock att det var tjejerna som stog för de starkaste prestationerna detta året.
Topptrion Linda J, Monica Hellström och Mia Svensson svarade för riktigt starka tider, ett gäng som vi grabbar börjar få allt större svårigheter med att hålla bakom oss.

Extra noterbart är Mia´s starka come-back efter förra årets benbrott, hon har inte kunnat träna rationellt förrän nu på våren. Bravo!
Ovan ser ni Monica med syrran Maritha. Om någon har fler fotografier på Gnosjö-tjejerna från loppet ber jag er maila dom till mig (thomas@swemix.com). Dom måste ju vara med på bild!

Bakom Bosse i resultatlistan hittar vi Rauno Koppelo (1,35) och Andreas Dahlgren(1,36,20).
Sedan följde en tät och bitter strid mellan några LGR:are.
Sören Hansson hade ju varnat för sin hårt tränande bror Håkan, men idag var det Sörens dag.
Med personbästa 1,36,27 besegrade han broder Håkan (1,37,00) och Bolmgren (1,37,21).
Stort grattis till Sören som tränat flitigt och sett riktigt stark ut sista tiden.
Det låg i luften att han skulle göra fint ifrån sig.
Han lyckades avsevärt bättre än undertecknad i sitt taktiska upplägg. Efter 15 km var Sören den som hade mest krafter kvar och kunde passera oss på slutet.

En som klämde sig under 1,40 för första gången var Mattias Petersson.
Märkbart nöjd gick han i mål på fina 1,39,22.
Alla som springer vet hur tuff denna gräns är att nå, alltid roligt när någon lyckad för första gången!
Kusin Andreas fick detta år nöja sig med 1,52. Detta har dock sin förklaring i den långvariga häl-inflammation han drabbats av. Starkt att gå runt varvet trots allt!
Niclas Nordenström stod också för en hjältemodig insats. Med rejäla smärtor i rygg och höft spurtade han in strax under 1,40. Bra kämpat.

Det finns som sagt ett stort antal lokala löpare, men ni får studera resultatlistorna bättre på egen hand.
LGR-gänget var i år decimerat pga diverse förhinder. Viktigt att vi bjuder Bosse bättre motstånd nästa år, såååå överlägsen ska vi väl inte behöva acceptera att han är...??

Nu får vi slicka såren, önska nästa helgs Marathon-tävlande lycka till, och se fram emot sommarens och höstens tävlingar.
Hoppas på bra uppslutning i våra lokala race (Åsenhöga och Töllstorp) efter semestern!
Keep on running!

PS!
Jag måste få avsluta med en liten extra resultat-rapport.
Jag noterar att en av världens främsta Bariton-musikanter, den i Anderstorp boende Christer Fritzell spatserade runt Göteborgsgatorna på ideal-tiden 3,14!
Här har vi en gammal bekant som vet att njuta av musik-underhållningen längs banan, heja Christer..!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar