fredag 12 augusti 2011

Semestern är slut. Rapport från LGR-gänget.

Hej alla,

nu ligger den sköna träningshösten utsträckt framför oss i hela sin längd.
Tänk så många fina motions-tillfällen som väntar, vad är väl bättre än solig höstdag när man ägnar sig åt uthållighets-sport..?

Men nu har ni rätt att äntligen få en liten sommar-återblick:



Först o främst måste jag berätta om Linus Hultegårds fenomenala LGR-rekord.
I tisdags eftermiddag träffade jag Linus, som då berättade att han på kvällen tänkte göra en LGR-löpning.
Han antydde själv att han var i god form (med Midnattsloppet i sikte), så man förstod att en fin tidsnotering var på gång.
Men han chockade oss alla, inklusive sig själv tror jag!
Senare på kvällen kom ett sms med hans tid: 34,02 !!!!!
En fullständig pulverisering av alla tidigare LGR-noteringar.
Tidigare bästa-tider (Mattias Lundell och Nilenfors) tror jag har varit en bit över 36 minuter.
En sak är säker; denna tid kommer att stå sig ett tag om inte Linus själv försöker putsa den, eller vad tänker Mattias o Thomas N göra åt saken..?
En myckt fin prestation av Linus!

Själv har jag ägnat mig åt en annan typ av löpning.
Lyckades ta mig runt Swiss Alpine Ultra-Marathon (79,1km i alperna) för fjärde året i rad.
Kilometertiden kan ju inte direkt jämföras med Linus framfart.. men å andra sidan ska man upp på 2.700 meters höjd o vända.
Jag stod på startlinjen trots en besvärande ischias-nerv, och hade bestämt mig för att starta lite extra försiktigt.

Bansträckningen var i år ännu något tuffare än vanligt (segrartiden 20-30 minuter längre än tidigare år).
Två höga toppar skulle besegras och dessutom varnades före start för sämre väder.
Detta besannades just när jag själv befann mig på hög höjd under ett par timmar.
Som tur var hade arrangörerna insett "faran".
Stora högar med regnkappor flögs upp med helikoptrar och insvept i två regn-ponchos stretade jag vidare på den smala steniga stigen under 2 timmar. Det var en ganska märklig syn hur ett långt pärlband med orange-klädda löpare strävade framåt i blåst och ösregn på 2700 meters höjd.


Den svenske mästerlöparen Jonas Buud vann igen!
Han låg hela tiden långt fram i loppet, och avgjorde till sin fördel på den sista tredjedelen.
Lena o barnen såg hur han i överlägsen stil kom in på Davos stadion, hans femte raka seger var ett faktum.
I år var han ganska blodig och tilltufsad efter ett par fall på den regnhala alpin-stigen, men inget tycks stoppa denna stålman.
Efter sig i resultatlistan fanns bland annat löpare med OS-kvalitéer i Marathon.
För intresserade vill jag rekommendera Jonas egen blogg, en liten bit ner hittar ni två videoinslag "banbesiktning", där han själv filmat och kommenterat delar av Swiss-Alpinsträckan:
http://beta.marathon.se/bloggar/jonas-buud

Flera andra svenskar gjorde märkbart starka löpningar.
Själv hittas jag något längre ner i resultatlistan, men det är en obeskrivlig glädje att nå målet, för att därefter stappla upp på det närliggande hotellet för ett bad (om man lyckas kravla sig ner i badkaret förstås..)
Enligt tradition beställs sedan Wiener-schnitzel upp till rummet för hela familjen, jag är nämligen måttligt intresserad av att gå ut mer den dagen.



Jag har endast knapphändiga rapporter/rykten om övriga LGR-medlemmar:

Sören gjorde ett fint lopp i Varberg, 43,41 på milen. Broder Håkan ett par minuter bakom.
Här har vi noterat att flera Värnamo-löpare presterade bra!

Göran Claesson rusade runt ett annat mil-lopp, ca 42 blankt i Falkenberg.

Thomas Linder hann vi bara skymta när vi mötte honom i Töllstorp nyligen. Han rusade fram i en backe så till den milda grad att vi bara tittade på varandra i ren förvåning. Förhoppningsvis var det ett intervallpass vi bevittnade.. annars får nog den (alltid i tysthet) hårt tränande broder Bo se upp framöver.
Kanske är det helt enkelt så att Thomas äntligen insett vad en ordentlig kolhydratladdning kan göra för kapaciteten:



Kvarnsund har delgivit mig rapporter från såväl mången grillmiddag som diverse löp- och rullskidpass. Vi ska för övrigt ut just i denna stund Gnosjö - Atorp tur o retur.
Han blir vass i höst, det känner jag på mig.
Och Elmblad.. redan igång för säsongen han också vad vi hört.

Daniel P, Andreas P, Mikael H:
Mycket golf sägs det.
Men jag vet bättre. Här har vi urtyperna för hemlig träning.
Alla är i hyfsad form, och det ska bli spännande att se vem som tar kommandot under hösten.
Ska Daniels fina vårträning få kontinuitet under andra halvåret, eller ska vi andra komma i fatt..?
Mycket spännande !!
Daniel gjorde för övrigt återigen en stark insats när sommarens andra Gullbrannalopp avgjordes.

Mattias Lundell:
Har gaddat ihop sig med Linus i en hemlig pakt, mer än så berättar jag inte.

Håkan Hägg:
Har tränat stenhårt. Framför allt med någon metod som han kallar för
"Jag ska minsann visa dom-intervall"


Nilenfors och Nordenström:
Ingen info.
Troligen i högform som alltid, det är liksom självklart på något sätt.

Notera också att Monika Hellström klarade utmaning nr 2 på sin väg mot "Klassikern"
Med tiden 1,04 klarade hon Vansbro-simningen med bravur.
Nu återstår Lidingöloppet och Vasaloppet.

Ja, nu måste jag sluta, förlåt om jag glömt något viktigt resultat.
Men nu ska det köras rullskidor.
Jag o Kvarnsund har bestämt oss för att Elmblad ska få sig en match i år..












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar