måndag 26 december 2011

En liten annandagslöpning i skymundan

Ett påbud utgick plötsligt halvsex på annandags-kvällen:
"Med kort varsel samlas vi hos Andreas för en LGR-runda klockan 6".

Med så kort förvarning blev det naturligtvis bara de mest entusiastiska som mötte upp.
Göran, Andreas o Thomas B.

Löparbetingelserna var goda, om än lite vind emellanåt.
I gemytligt tempo tog vi oss fram på vår vältrampade slinga , blöt asfalt blänkte i gatljusens sken.

-Tänk vad vi har det bra, vi löpare, sa Göran efter någon kilometer.
-Ja, tänk, sa Andreas.
-I det här sket-tempot ja, sa Thomas.

-Det blåser mer nu, sa Thomas
-Ja, det gör det verkligen, sa Göran.
-Vänta på mig, sa Andreas.

-Nu gör vi ett litet ryck i backen, sa Thomas
-Jag hakar på, sa Göran,
-Vänta på mig, sa Andreas

-Det var här Sofia stod i går o serverade glögg, sa Thomas.
-Gjorde hon? frågade Göran.
-Ja, hon är snäll o söt min hustru, sa Andreas o tittade upp mot stjärnorna.

-Nu drar vi på lite, sa Andreas.
-Gör det då.., sa Thomas efter nån minut.
-Har han dragit på än.., frågade Göran

-Tänk vad fint det är i Gnosjö ändå , sa Göran när vi passerade reningsverket.
-Ja, underbart vackert är det, sa Thomas.
-Jag vill ha glögg, sa Andreas.

-Vad är det du har huvet idag? frågade Thomas
-Min nya mössa, sa Göran
-Är den verkligen ny, sa Andreas



-Är ni med på en illrusning uppför Gåröbacken, frågade Thomas
-Halva, svarade Göran.
-Hon är så snäll... tänkte Andreas och himlade med ögonen.

-Nä, nu gör jag en fartökning, sa Andreas när vi kom uppför backen.
-Varför det, sa Göran
-Det går inte att begripa sig på karln, sa Thomas och suckade.

-Varför går det så fort plötsligt, frustade Thomas
-Andreas har hemlängtan, sa Göran.
-Jag ökar tempot lite till, sa Andreas.

Ja, sådär vackert och poetiskt kan det låta när LGR-medlemmar sammanstrålar under gatlyktornas varma sken.
Ytterligare en träning noterades sedan i löpar-dagböckerna.
Det kändes särskilt bra eftersom vi visste att några andra löparvänner satt o drack coca-cola och åt korv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar