söndag 1 september 2013

Tävlingshelg med fina resultat

Krocken var kanske inte helt lyckad, men å andra sidan blev det en härlig tävlingshelg för den löpintresserade.

Åsenhögaloppet genomfördes under fina förhållanden på lördags-eftermiddagen, Tråddragarrundan på efterföljande förmiddag.

Värnamolöparen David Pettersson tycks trivas i skogarna häromkring och lade vantarna på båda guldmedaljerna. GRATTIS David, en fin prestation !!

Några axplock vad våra lokala LGR-kämpar åstadkom, vi börjar med
Åsenhögaloppet:

Rauno Koppelo, Markus Sykora och Harald Hermansson visade att Hillerstorp just nu har goda löpare. Alla tre överaskade med osedvaligt fina tider, inte minst imponerar Harald som aldrig tycks förlora förmågan till fina idrotts-resultat.
När jag själv efter loppet gladdes åt ett fint pers, ja då påpekade Harald (med för honom ovanlig uppnosighet) att  "den tiden hade han MED LÄTTHET slagit när han var i min ålder" .



Två andra som var storligen nöjda var Andreas Pettersson och Monica Hellström.
-Monica, hur kommer det sig egentligen att du alltid presterar så bra på tävling, sporde jag.
-Det finns bara ett recept, svarade Monica. Bålstabilitet, bålstabilitet och bålstabilitet. 200 Sit-ups per dag är hemligheten när det kommer till terränglopp. Så här gör man:


-Och du då Andreas, ett snyggt personligt rekord. Hur har du tränat inför loppet?
-Jo, det ska jag säga dig Thomas:  800-metersintervaller, 800-metersintervaller och 800-metersintervaller. Det är där det sitter!
-Stämmer det att du dessutom spurtade ner såna starka löpare som Thomas Linder, Samuel Ling och Håkan Hansson..??
-Stämmer perfekt ! Jag satte in en långspurt 800 meter före mål, det tempot blev alldeles för hårt för dom. Jag riktigt hörde hur Samuel kved där bakom. Sen hade han visst lite problem med skorna också.  Förresten, glöm inte att skriva att Gårö Plåt - alltså mitt lag - vann lagtävlingen !!

Nämnas kan även att den normalt svårforcerade terrängen runt Åsenhöga för dagen hade sanerats på ett acceptabelt sätt. Beröm åt tävlingsledningen för idogt arbete (här ser vi en bild på hur det som vanligt såg ut dagarna före loppet):





På Söndagen följde alltså sedan
Tråddragarrundan:

Tävlingsledningen hade som vanligt ett enkelt arbete att finjustera den ljuvliga naturen runt Töllstorp.


Här var det glädjande att se många fina prestationer i barn- och ungdomsklasserna.
Bland annat kunde vi njuta av en fin spurtstrid mellan kompisarna Albin Park och Hugo Bolmgren.
Här ser vi de båda pusta ut efter loppet:


När det gäller resultaten hänvisar jag mestadels till GFK:s websida.
Några korta notiser:

Linnea Park o Tina Molin gjorde fina lopp, men hade ändå Ulrika Sjöberg framför sig med utmärkta 38,54.

Jonas Sigvardsson var trött vid målgång, men det ska man vara efter ett lopp i den backiga terrängen runt Töllstorp.
-Jo, det ska jag säga dig Bolmgren, utbrast Jonas (med lätt sydländsk anstrykning), att om man normalt tränar i den svagt kuperade Åsenhögatrakten, då är det minsann inte så enkelt att pina sin kropp här nere i Gnosjö. Det är ju ena hemska berg och höjder bansträckningen bjuder på.

Janne Björnell jagade ovan nämnde Sigvardsson, men fick sträcka vapen. Jannes form är dock tydligt på uppåtgående.
Janne hade senare på eftermiddagenen en utläggning för mig om hur goda charkuteri-varor kan inverka på formkurvan.  Hans resonemang var dock något oklart och svårbegripligt emedan det även innefattade hans roll som  "Sveriges spänstigaste busschaufför" (slut citat).
Varför han även inbegrep Mikael Larsson i samma resonemang förstår jag inte heller.

Thomas B tjuvstartade återigen med 1/10 sekund och ledde loppet i början.
- Jodå, säger Thomas, i och med att jag placerade mig strategiskt, dvs nära start-flaggaren, så noterade jag själva startflaggningen en tiondels sekund före alla andra.. På det sättet kunde jag komma iväg riktigt fint.
-Dessutom är jag ju van att tillhöra ledningsgruppen o nån gång ska det nog hålla hela sträckan, och inte som idag bara 10-12 meter.

PS!
Bland publiken i Töllstorp stötte jag efter loppet på familjen Claesson.
Göran berättade att han på Lördagen varit i Sävsjö, och där sprungit sin första tävling på länge.
Visserligen en kort sträcka (5 km), men i mycket god 4,35-fart.
Det är verkligen glädjande nyheter.....

PS!
Richard Claesson och Linus Hultegård placerade sig naturligtvis högt upp i sina senaste tävlingar.
Richard 2:a i Sävsjö Stadslopp och Linus på nytt långt fram i Gbg midnattslopp.
Vi börjar vänja oss..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar