måndag 11 november 2013

Fuskträning för fullt


Till att börja med utser vi veckans fuskträning:
Vår vän Jakob Hjelmåker från Göteborg var på besök i Gnosjö i helgen.
En mycket duglig skidåkare med fin meritlista i Vasaloppet som nu inlett sin hårdträning.
Han hade väl inte räknat med att bli påkommen med rullskidorna på , men se så han bedrog sig.
I ottan stack han iväg på trögskidor mot Hestra, där gick han sedan stavgång uppför slalombacken, och sedan tillbaks till Gnosjö på rullskidor igen.
När jag dokumenterade händelsen med kameran gjorde han som synes allt för att skyla sitt ansikte.
En sann fuskträningsmästare:

Dom är ju för övrigt rätt bra på fuskträning i Göteborg, vi känner ju alla till sådana som:
Daniel "Nej, jag tränar i stort sett inget" Sigbladh
Viktor "jag har väl tränat tre-fyra gånger eller så i år" Persson
m.fl  m.fl..


Mina (normalt sett GODA vänner) Isak o Samuel (med flera) stack iväg på en härlig förmiddagstur på Söndagen.
Frågade dom om man ville följa med...?
Nix.
Alltså: Fuskträning.

Enda trösten var att jag själv fick till en liten lös o ledig åkning Gnosjö-Anderstorp på Söndagens eftermiddag.
Var jag helt ensam, eller fanns det andra som UTTRYCKLIGEN inte ville vara med i varken text eller på bild...? Ja, det fanns det.
Alltså: Fuskträning så det stod härliga till..

Och vem såg vi häromdagen utkommen i tidiga ottan, utan att anmäla träning till någon kompis..?
Jo, det var Per Gabrielsson.
Fusktränar hela tiden!

Exemplen är många fler, men vi stannar här.
Och avslutar med att berätta att Majken slagit nytt rekord i antal kilometer på en träningsrunda.
112 kilometer !!!
Starkt gjort, men tro nu inte att det varar för evigt... blir det inte före den första snön faller så ska vi i alla fall ta tillbaka rekordet till Gnosjö till våren.
Hur långt är det till Eslöv..?



  





  

3 kommentarer:

  1. Göteborgare som fusktränar? Nja, det är den friska havsluften som gör att vi blir lättränade och således enbart behöver en handfull pass om året...

    Trevligt att ses i helgen, kommer åter ett par dagar innan jul och hoppas på bra sparring förhoppningsvis i pannlampesken uppe i Töllstorp.

    Kan rekommendera passet ovan, hemvägen var som att åka sista milen på ett seedningsloop när kropen är bra tom på energi och lagom mör!

    Kan också rekommendera strava.com, en bra sida där man kan lägga upp sina runder och få en automatisk leaderbord på utvalda "segment" (tex era olika LGR-rundor). På så sätt kan man enkelt administrera alla resultat och få en hel del rolig/nyttig info kring det. Behövs dock en gps-klocka för de som vill ladda upp sina rundor.

    På jobbet i Gbg är det full fokus på detta och folk tävlar konstant i olika segment, tex upp för en lång backe eller en viss löparslinga m.m

    Med andra ord kanske inte något för er i LGR som inte är så resultatinriktade utan mer är ute för den friska luftens skull och gemenskapen :-)

    Syns till Jul!
    /Jakob

    SvaraRadera
  2. Kan rapportera om ytterligare en fuskträning under gårdagen. Under min vistelse i Töllstorpsområdet igår kväll syntes LGR-löparen Michael H. bedriva intensiv löpträning tillsammans med två kända Gnosjöprofiler. En f.d. GFK-ikon numera trådgnistare samt ortens störste daglivaruhandlare. Fuskträning på högsta nivå med andra ord....

    SvaraRadera
  3. Redaktörens kommentar till signaturen /Jakob:
    När det gäller GPS-klockor så anser jag den typen av moderniteter som fjolliga. Nej, en rikligt utsirad Mora-klocka (lämpligen fastbunden på ryggen) ger den rätta Vasloppsträningen.
    Men i övrigt verkar du ha varit ute på ett givande pass, snyggt jobbat.


    Redaktörens kommentar till den evigt anonyme med signaturen HV-Kalle:
    Ja, att det fusktränas är vi som sagt helt överens om. Jag anser själv detta vara ett otyg, skulle aldrig falla mig in att ge mig ut på dylikt.
    I det av dig omnämnda fallet var det t.o.m. så att jag anhållit om att få deltaga, men fick likväl ingen kallelse.
    Fortfarande återstår alltså upplevelsen att få träna tillsammans med en ICA-handlare av rang.
    De båda övriga, företagsmäklare M Holmgren samt förste trådgnistare J Lang har jag dock sprungit sönder o samman ett par gånger.

    SvaraRadera