söndag 22 januari 2017

Marcia Longa blir ett getingbo!


Nu börjar det dra ihop sig mot det italienska skidloppet Marcia Longa  "Den långa marchen"
Ett långlopp som kanske räknas som det mest prestigefulla efter Vasaloppet.
Jag rekommenderar alla att följa loppet Söndagen den 29/1.

Här några av de Småländska favoriterna:

Sara "Lusekoftan" Karlsson.
I toppform som vanligt.
Står hon på benen i de hisnande nedförsbackarna?
Klarar hon publiktrycket genom Predazzo?
Kommer hon ihåg att vinkla ut armbågarna ordentligt i uppförsstakningen?
Flyttar framförvarande Blåbärsgubbar på sig så att inte hennes framfart hindras?
Hur många positioner förbättrar hon sig i slutbacken?
Det blir spännande att se vilken placering hon får.


Isak "Skogshuggarn" Nilsson
I toppform.
Men trivs denne Vasalopps-ensling i de mer folkfyllda italienska bergen?
Har han valt godkänd stavlängd?
Kommer han att känna sig hotad av den internationellt mer erfarne Bolmgren?
Frågetecknen är många.
Men förmågan är stor.


Thomas "Northug" Bolmgren
Likt sin norske kollega har han inte riktigt hittat formen denna säsongen, men nu närmar det sig viktiga tävlingar.
Hinner han bli i gammalt gott slag?
Får han fart på sina Fischerskidor, eller tvingas han ta fram de nya oprövade Madshus Superaction Doublepole Fleximax Swishboombang?
Kommer hans igenfrusna högeröga att hinna tina till Söndag?
Kommer hans mentala uppladdning (se nedan) att föra honom framåt?
Frågetecknen är ovanligt många..


Daniel "Vallakungen" Petersson
Alltid bäst när det gäller.
Har han även i år fått fatt i de absolut dyraste och mest okända glidvallorna?
Har han hittat rätt i tyngdöverföringen nu när det blir ett staklopp?
Blir pressen från vännerna Lukas och Anders alltför stor?



Lukas "Hang On" Törefors
Obegripligt bra på att "hänga på" framförvarande skidlöpare.
Släpper aldrig en rygg.
Nu gäller det bara att han inte hänger på den som ligger näst sist, då kan detta äventyr sluta riktigt bra.
Stark i branta uppförsbackar, emedan han där (som han själv säger) "verkligen kan visa min enorma kapacitet".
Det lovar gott inför slutbackens krävande stigning.
Det sägs dessutom att han med några trådstumpar lyckats knåpa ihop egenutvecklade strömlinjeformade skidbindningar, mycket intressant.

                                                                


Anders "Smeden" Liljedahl.
Inte officiell medlem i GFK, men han är från Reftele och det får väl duga eftersom han camperar med oss andra.
Ett fullkomligt oskrivet kort, men sägs vara groteskt stark på flacken.
-Jodå. säger Anders, Refteles flacka jordbrukslandskap har gjort att jag utvecklat en särskild förmåga att hålla fart på platta partier, därmed borde ett lopp i alperna passa mig som handsken, se upp där!


Anders fortsätter kaxigt:
-Jag är inte här för att förlora, det kan jag säga, och det första jag kommer att göra när vi ankommer Cavalese ikväll är att söka upp ett skidspår o staka bort resdammet från kroppen
-I stort sett allt jag kan om skidåkning har jag lärt mig av Johnny Liljedahl. Och han gick gymnasiet ihop med "Northug"Bolmgren så därigenom har jag liksom indirekt tillskansat mig stor kunskap.
-Jag räknar dessutom med att klara förberedelserna bättre än de övriga eftersom Refteleska och italienska påminner mycket om varandra. Ett flertal ord är gemensamma, så som t ex spaghetti, traktor, gösselstack och parmesanskinka.


Henrik "Superman" Alm.
Här har vi vår normalt sett främste skidlöpare, och formen är mycket god.
Men släpper Norrmännen fram honom?
Hinner han fixa skidhandskar eller tvingas han köra i Lovikavantar?



Med på resan finns även ett antal andra supportrar samt Vätskelangaren Ingemar "the Butcher" Karlsson.

Allt talar för stora GFK-framgångar !!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar