tisdag 18 april 2017

Nordenskiöldsloppet 2017 Fantastisk prestation av GFK:are


När man står vid sidan om är det ganska svårt att föreställa sig hur det är att åka skidor i 220 kilometer.
Och då menar jag inte 220 km/h..  utan ett lopp som spänner över 22 mil, 10 minusgrader, 15-20 timmars åkning, och en massa kroppsliga reaktioner som inte riktigt går att leva sig in i.
D.v.s. NORDENSKIÖLDSLOPPET i Jokkmokk. Världens längsta skidtävling!
Till detta hade GFK skickat ut 6 av sina mest envisa och starka skidlöpare.

Jag fick några sms-beskrivningar, och så småningom även en muntlig redogörelse från deltagarna.
Först o främst ska sägas att de tre modiga GFK:arna genomförde loppet med bravur.
Isak Nilsson var som väntat snabbast, Sara K därefter, och de övriga 4 hjälptes åt att även dom streta in under 20 timmar.
En mäktig bravad på min ära!

Ni måste själva intervjua någon av hjältarna för att få en bild av hur man upplevde resan ut i vildmarken och tillbaka, jag ger er bara några stödord och bilder:

- Kom inte å säg att det var en platt bana.. backigare än Vadsaloppet..
- Jag upplevde det som en blandning av en skräckfilm och Finska vinterkriget (dock ej uttalat av mer hårdhudade GFK:are..).
- Tänk Ski-cross istället, åtminstone i vissa backar, inga spår där inte..
- Tungt före i början efter snö kvällen innan. Med början menar jag 10 mil..
- Fantastisk service vid kontrollerna, och tur det fanns gott om Bajamajor (Erik Sv)
-Vi klarade oss från både vargar och björnar, men helt säker kunde man inte vara..
-Detta var ingen skidtävling. Det var en polarexpedition! (Sara K)
-Efter 6 mil hade jag rejäla skavsår i händerna.   Hur jag hanterade det..?  Man fick bara strunta i det så klart! (Daniel P)
- Jag var rätt trött på slutet faktiskt (Isak)
- Kände mig pigg nästan hela tiden. Hade hållit i träningen bra efter Vasaloppet så jag kände mig stark (Johan P)
- Aldrig mer. Fast underbart att ha klarat det! (Daniel P)
- Först åkte jag tåg. Jättelångt. Sen åkte jag skidor 22 mil, varav 5 timmar i mörker. Jättelångt! (Jonas Sigvardsson).

Såna här saker gillar vi i GFK att hålla på med, prova gärna själv nån gång!











 
   
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar