onsdag 27 april 2011

Åsenhögavarvet som ner-jogg..

Onsdag:

Budet gick att Andreas skulle runt Åsenhögavarvet ihop med Mattias Pettersson och Tryggve G.
Det lät ju inbjudande, men hade redan bestämt mig för en "ansträngande LGR".
Det slutade med 41,17. Hyggligt, men en bra bit från gammal god toppform.
Andreas hade bytt om för sin Åsenhöga-visit och värmde upp genom att dra mig de sista metrarna uppför ICA-backen.
Jag pustade ut några minuter och Andreas lyckades sedan locka med mig även upp till Åsenhöga.

Samling i Vägabo (med hög-gravid Veronica innanför köksdörren).
Mattias kungjorde att "det är ju rackans att hon ska behöva föda i maj, det är ju så mycket veaklyvning att tänka på då.."

I samma andetag kastade denne gentleman till mig en torr t-shirt för att jag inte skulle förkyla mig, hyggligt!
Lugn start upp mot Ekhult, vilket var nödvändigt eftersom två av traktens kvinnor var ute o körde bil.
Att möta dom på den smala grusvägen var en nära-döden-upplevelse, men vi klarade oss genom strömhopp ner i diket.
Inkomna i skogen blev farten lite bättre, men fortfarande inte högre än att Tryggve kunde delge oss en del hembygdshistoria.

Exempel:
- Där uppe ligger "Brassilia", vi kallar de så eftersom som bor uppe i den backen bara har brassmusik i huvet.
- Nu passerar vi "Fnasaträsket", det var där gamle Arnold grävde höns på 1700-talet.
- Där bakom granarna är det en särdeles vidunderlig utsikt, man ser visst uppemot 300 sjöar om man sträcker på sig lite.
- Ja, här ligger då "Lusaknatten", det var där jag föddes en solig dag 1969.
- Se upp nu när ni passerar kärret här framme, det är mycket orm där. Jag kör ofta intervallträning där så jag vet. Dom brukar sno sig runt knäna, det är rätt jobbigt faktiskt.
Snok går väl an, men jag e varske för hoggormarna.

Ja, så där höll han på...

När vi närmade oss Åsenhöga så var han emellertid äntligen lite mer andfådd och väl i mål satte han sig tungt att vila sin stadiga kropp.


Mattias hade som sagt skänkt sin t-shirt till mig och fick springa i en annan klädsam mundering:



En härlig runda var till ända.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar