söndag 12 augusti 2012

Cykelvasan 2012

Ett par av våra LGR-vänner har infört MTB-cykling som en del av sin motionsvardag.
Själv har jag haft nöjet att få träna ett par gånger med Harald, Bosse, Kallin och P-O Nedstedt.

Dessa fyra, och flera andra från Gnosjöbygden ställde upp i årets Cykelvasa.
Ett MTB-lopp som i stort följer Vasaloppets sträckning, varierande mellan grus- och skogsvägar.



En kort rapport:

P-O och Kallin, gamla storcyklister med landslagsmeriter, gjorde naturligtvis fina lopp.
Den förstnämnde 3,27 , Kallin på 3,39.  Starkt!

Men lika imponerande är det som Harald och Bosse presterade.
Harald visade att träning ger resultat.
När jag frågade om han kommit upp i mer än  130 träningsmil i skogen var hans svar:
- Ja..det räcker nog inte..
Följdaktligen placerade sig Harald riktigt högt i H60-klassen med sina 3,46.
Bosse (H45) strax bakom med fina 3,54.

Enligt Bo var det "väldigt slagigt och gropigt i många av de långa nedförsbackarna", vilket han enligt egen uppgift "inte förberett sig tillräckligt för", även om han cyklat några gånger nerför Trollsebobacken.
- Jag trodde loppet skulle gå mer över myrar, varför jag fokuserat mer på att hantera eventuella omkullkörningar i sumpmarker, sa Bosse.
(Här fick han in en känga till undertecknad, som i en träning i våras orsakade en blöt krasch för Bosse...)

- Dessutom trodde jag ju - efter att ha kört många Vasalopp genom åren - att det skulle vara mycket mer snö. Inte heller här hade jag ju nytta av min specifika farträning, beklagade Bosse stillsamt.



Harald bekräftade att det fanns en del tekniska svårigheter, men som han sa:
-Det gäller att ha tränat på att framhjulet ibland står på tvären i 50 km/h. Den typen av hinder har jag övat många timmar på uppe vid Rudö.

Vem vet, kanske ger dessa herrars framgångar mersmak.
Får vi se ännu fler Gnosjöbor i Sälen nästa Augusti?


Övrig info:
Nästa helg - lördagen den 18:e  kl 15.00 - är det Åsenhögavarvet,   9,1 km terränglöpning.
Alla motionsintresserade uppmanas att bege sig till detta smått trevliga lopp.
Banan är inspekterad av undertecknad och måste anses vara i ovanligt fint skick för att vara i Åsenhöga.





.

3 kommentarer:

  1. Hur har TB själv haft det i helgen? Väntar på rapport.

    SvaraRadera
  2. Jo tack, bara fint.
    En stor mängd fuskträning har avklarats, bl.a. har eran välansade Åsenhögabana inspekterats.
    Först vallade jag runt den blivande segraren, sedan gjorde jag ett eget testlopp ihop med Isak Nilsson som hare.
    Haren dog dock halvvägs.
    Sedan har det blivit en del TG-stakstyrka, min ytterligt hemliga träningsmetod som endast äger rum bakom lyckta dörrar.

    Har du själv hittat löparskorna än eller är det bara handikappidrott som gäller?

    SvaraRadera
  3. Jag kan avlägga en rapport angående HV-Kalles form. Eftersom han inte verkar vilja yttra sig om sin form. Han har helt klart lämnat handikappidrottandet, han löper på starkt och blir svårslagen i höst. All fuskträning har nog gjort gott i denna manskropp.

    SvaraRadera