onsdag 16 april 2014

Mia o Monica gör en kanontid på LGR


Häromdagen frågade Mia om hon kunde få "beställa" farthållning runt LGR.
-Visst, svarade jag, är det 5-minuterstempo som gäller , eller vad?
- Nja, sa Mia, hade tänkt att jag o Monica skulle pröva 4,30-fart, men då behöver vi draghjälp. Jag vet att jag klarar 5-6 kilometer i det tempot, men det kan bli tufft runt hela LGR.

(Jaha, tänkte jag, nu tror jag nog dom spänner bågen lite väl hårt, inte klarar dom 4,30-tempo längs hela LGR... men, men.. , vill dom försöka så ska dom väl få det..)

- Visst! Vi prövar, sa jag.
Jag tar med Andreas som ju har en sån där dyr fin kronometer (Garmin XT Targa superconfusion solartarget Trail Alpine RS 1000).  
Han kan se precis hur fort vi springer, det kan vara praktiskt i ett sånt här läge.

-Vi tar det på onsdag kl 19.15, sa Mia. Start hos mig i Gårö.

Sagt o gjort.
Vi värmde upp, och drog sedan iväg i ett ganska snabbt tempo. Adrenalinet flödade.
Andreas varnade att vi låg för snabbt (4,10) så vi sänkte farten till beställda 4,30.
Detta höll i sig kilometer efter kilometer, med bara nån sekunds variation.

Mia hade sagt att vi skulle passera Bygatan (dagiset) på 18 blankt, det blev 18,05. 
Andreas farthållning var perfekt, det var ju lite uppför till den passeringen.
Vidare förbi sporthallen, Marieströmsdammen och upp mot den sega Automatsvarvningsbacken.
Men tjejerna såg fortfarande pigga ut..

Så en lite lättare sträcka ner mot Gnosjö Trafik o reningsverket, vi knaprade några sekunder.
-Kom igen nu!! 
Vi manade på tjejerna och nu återstod bara den tuffa sista backen i Gårö.
Nu var dom rejält trötta, men bet ihop på ett föredömligt sätt. Löpsteget fanns fortfarande kvar..
Backen klarades av och sen gav dom allt sista 300 metrarna.

En stark avslutning fick in oss på under 43 minuter, personligt rekord för båda med bred marginal.
Och på sekunden 4,30-tempo,  en väldigt stark löpning!!  Grattis !! 

Kan avslöja att dom var ganska nöjda o glada efteråt. Och det ska dom vara efter ett välförtjänt rekordlopp runt den numera klassiska LGR-sträckningen. 
Efteråt påpekade dom också nyttan av den löpskolning dom fått av Rikard Claesson,  och även Jossan har gett en del råd o tips.

Det hjälper att träna.... 


1 kommentar:

  1. Hejja LGR-tjejerna!!
    Passa på att njuta av att få vara harar grabbar, snart hänger ni inte med damerna längre...!

    SvaraRadera