fredag 22 augusti 2014

Henrik o Isak på rullskidstur



Henrik lyckades få med sig Isak på en 27 kilometer lång rullskidstur (Gn kyrka-Söderby-Kulltorp-Tokarp-Stjärnehult-Gn Kyrka) på Torsdagskvällen.
Det var nästan sorgligt att höra deras pessimistiska dialog under åkningen:

- Henrik, ska vi börja med att åka långa backen upp mot Söderby?
- Jaaa du, Isak, kanske skulle vi göra det , men jobbigt är det.
- Mmm, det är lite för tufft för mig också, men om vi tar det sakta så kanske det går. Jag brukar diagonala när jag kommit halvvägs.  Men det brukar inte Bolmgren.

- Pust, äntligen uppe, det var en rejäl backe det du Isak.  Snygg fabrik förresten det ligger här.
- Ja, ingen dålig industri dom har här upp i Söderby.  Fig heter den.  Betyder inte det fikon på engelska?
- Jo , jag tror det.  Det vore väl rätt gott nu, eller vad säger du, Isak?
- Ska jag gå in o fråga om dom har några?  Det vore skönt med en paus efter en så lång uppförsbacke.
- Nä, gör inte det, då kanske dom skvallrar för TB att vi är ute o tränar.

-Men nu är det lite mer lättåkt framöver. Tror du vi kan öka farten lite Isak?
- Nä, det tror jag inte.
- Det tror inte jag heller. Vi tar det lite piano.
- Tack.

-Nu bär det visst lite uppåt igen, men vi är snart framme i Kulltorp Isak. Känns det bra.
- Ja. Ganska.
-Bra, då ökar vi lite i backarna här så att vi åtminstone får lite träning värd namnet.
-Inte mycket.
-Va?
-Öka inte mycket.
-Nähä, ska vi ligga o harva i 14 kilometer i timmen hela dan..?
-Ja. Helst.  Och nu rök stavspetsen också. Typiskt. TYPISKT !!
-Sånt där ska man vara förberedd på Isak. Tur jag har med en extra, vassego.

-Vidare mot Anderstorp, Isak. Hur känns det?
-Lite trött.
-Okey, vi tar det lugnt. Lite lugnare än när jag körde med Junior-Oskar o TB häromdan.
-Ja, vi tar det lite lugnt.  Kanske kan vi öka lite i nedförsbackarna. Det brukar Kvarnsund göra.
-Så gör vi.

-Nu du Isak, nu är vi snart framme i Anderstorp, vi kör väl över Tokarp o Stjärnehult.
-Är det inte lite backigt där..?
-Inte farligt, kom igen nu!  Vår snitthastighet är ju nere i 13!
-Va..?
- 13 !!!!
- Jag tycker det känns som sjutton, vi tar det lite lugnt nu i Stjärnehults-kuperingen.
- Jaja, men sen ökar vi lite när vi kommer ut på Gnosjövägen.
- Nej nu rök min stavspets igen.. TYPISKT MIG! Jag måste lära mig att ta i lagom!
- Tog du i Isak...?  Det märkte jag inte.

-Nu spurtar vi sista biten Isak, det är ju svagt nerför nu mot Hyltan.
-Jag bor där.
-Va?
-Jag bor där.
-Men det har väl inget med fartökning att göra?
-Nä. Men jag bor där.

-Ser du !!? Bolmgren o Andreas P är här framme vid Hyltan o springer 800-metersintervaller.  Ser du att dom lagt ut små stenrösen som markering..
-Va?
-Stenrösen. Som markering.
-Undrar vilket tempo dom håller?
-Säkert ner mot 3,30.  Det ser snabbt ut.
-Usch, nu blir dom ännu bättre i löpning dom där två.  O jag som redan har problem att hänga med.
Dessutom är jag törstig.  Väldigt törstig. Och lite trött är jag också.
-Men nu är vi framme i Hyltan.
-Jag bor där.
-Va?
-Jag bor där.
-Ja, du sa det.
-Jag viker av här. Vill hem. Till Hyltan. Jag bor där. Vi har kossor också. Och en traktor.
Fast imorgon ska jag till Sundsvall.
Fast jag bor i Hyltan.


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar