söndag 10 augusti 2014

Jonas GFK´s sim-kung !!


Jag hade hört ryktas om att Jonas Sigvardsson varit synlig i Götarpssjön ovanligt ofta, men det fanns dom som trodde att han bara ville skapa ett rykte liknande Loch Ness eller Storsjö-odjuret.

Det fanns emellertid en annan orsak till hans ivriga vattenträning....

På Lördagen genomförde Jonas som förste GFK:are "Vidösternsimmet", Sveriges längsta simtävling.
Den klurige kan räkna ut att loppet genomförs i sjön Vidöstern, söder om Värnamo.
Distansen är 21,5 km , dvs 860 längder i Töllstorps 25-metersbassäng.......
Enligt Jonas var distansen troligen ytterligare ett par kilometer, Jonas avverkade loppet på 9 timmar 37 minuter och 21,5 sekunder.
En mäktig prestation !!!!!!!!!!

Redaktören frågade Jonas huruvida han var nöjd med loppet.
-Jodå, säger Jonas, jag genomförde det hela med bravur! Träning ger färdighet, och till dom som tidigare i somras kallat mig mig för Götarps-odjuret sträcker jag fingret med ett stort smil!

Och medalj fick du också, den är väl inte så många som kan stoltsera med?
-Nej du, nu kan man flytta in i simningens finrum, säger Jonas. Här hittar man namn som Arne Borg,  Johnny Weissmuller, Gunnar Larsson, Arne Annerhult m.fl. m.fl.  Känns mycket bra.

Hur känns det nu då, så här efteråt?
-Bara fint! Armarna är rejält möra, men så ska det väl vara efter simningens vasalopp.

Man har väl våtdräkt antar jag?
-Det är korrekt, säger Jonas. För att undvika nedkylning är det nödvändigt. Dessutom skulle min ganska känsliga hud annars bli alldeles fnyrkig, det är ju många timmar i undervattensläge vi pratar om.
Om du tittar noga på bilden nedan så ser man ju tydligt att mitt ansikte oftast befunnit sig i sol-läge, emedan den i övrigt bleka kroppen varit nedsänkt och intryckt i en våtdräkt.

Jonas, i föregående reportage handlade det om Swiss alpine marathon, där man övervinner flera tusen meters höjdskillnader på den längsta distansen. Hur stor är höjdskillnaden under ett sånt här lopp som du nu presterat?
-Höjdskillnad.... står du o är tykig..?

Inte alls Jonas, det är verkligen en mäktig prestation du genomfört. Tror knappast någon annan Gnosjöbo skulle vara mäktig denna insats.
Stort grattis till en eftertraktad T-shirt och en snygg medalj!
Nu tillhör du onekligen de tunga namnen i klubben.





En sak till:
Jonas bad mig göra reklam för den nyinstiftade "Gnosjöklassikern". Tre härliga löparlopp i bästa småländska miljö och inom en koncentrerad tidsperiod. Ett härligt initiativ och ett gott samarbete i bästa Gnosjöanda.
Klicka på bilden nedan så blir den lite större och nästan läsbar..



1 kommentar: