lördag 23 augusti 2014

Samuel och Julia i mål efter Ultravasan !




En mäktig uppvisning i uthållighet presterades idag av Samuel och Julia Ling. Samuel sprang premiärloppet av Ultravasan ( 90 km !) och samtidigt klarade Julia 45-kilometersvarianten av samma tävling.
Kul att Gnosjö hade representanter nu när detta ägde rum för allra första gången!

- Julia, hur känns det nu så här efteråt?
-Det känns bra, även om benen naturligtvis fått sig en omgång.
-Du var ju lite orolig för hur benen skulle hålla, du har ju aldrig prövat på så här mäktiga distanser tidigare..
- Ja, och mitt vänsterknä ville inte riktigt vara med hela tiden. Halvvägs - vid Hökberg ungefär - började jag känna av det ordentligt, men tack vare tejpning, envishet och en del gång sista halvan så tog jag mig ändå runt.
-Ja, verkligen en bra prestation, 6,22 är bra gjort när man vet att du bestämde dig så sent som dagen innan loppet..
- Så var det faktiskt, jag drabbades av plötslig inspiration när jag såg alla förväntansfulla motionärer här omkring. Lyckligtvis fick jag tag i en nummerlapp i sista stund.


- Samuel då, hur upplevde du loppet?
- Mycket välorganiserat, det märks att man kan det här med långlopp i Moratrakterna. Det som överraskade var att underlaget var så "terräng-aktigt" som det var. Jag hade trott att det gömde sig mer grusväg under vasaloppsspåren, men så var det inte. Mycket jordstig och ganska knixigt bitvis. Dessutom är det ordentligt kuperat, särskilt första halvan.
- Beskriv din trötthet..
- Ja, egentligen var jag rejält sliten redan efter 30-35 kilometer, men det är väl inte så konstigt. Mitt ena knä hade dessutom krånglat lite, men det blev inte värre än att jag kunde springa vidare. Trött är man ju sedan hela andra halvan, men tack vare de välorganiserade mat- och drickakontrollerna kunde jag hålla utmattningen stången.
- Om jag förstår det rätt slutade du på 274:e plats, det är ju jättebra!
- Det är okey, har du tidsdata för mig?
- Visst, man har ju följt er på datorn. Du hade en sluttid på 10,08, plockade hela tiden placeringar och ditt snitt-tempo var finfina 6,45/kilometer.

Stort grattis nu till er båda, hoppas ni får möjlighet till en rejäl middag och att ni inte ådragit er några allvarligare skador.
Förresten, en fråga till:
-Ni ser båda två ut som riktiga ultralöpare på bilden, nån slags mänskligt lapptäcke.
- Det stämmer, det gäller att ha den rätta looken inom ultralöpning, särskilt viktigt är diverse tejpningar, remmar och gärna en cool mössa också. Det gäller att sätta sig i respekt.
-Respekt var rätta ordet, stort grattis igen till er båda !


PS!
Segrare blev hemmasonen Jonas Buud, vår världsstjärna inom ultralöpning.
Med tiden sluttiden 6,02 kunde ingen hota honom, som vanligt drog Jonas ifrån under andra halvan av loppet.
Hur fungerar en människa som kan springa 90 kilometer i 4,00-fart?  Man blir förundrad hur man kan vara så uthållig i benen.
Det är ju det tempo jag o Andreas tränar 800-metersintervaller i.....


      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar