söndag 5 januari 2014

Framtiden är här!

Så var då 2013 historia, men som alla vet kan man som motionär inte leva på gamla meriter.
Därför inleder jag säsongen 2014 med ett antal förutsägelser, samtliga är välgrundade och byggda på djup analys av ett antal LGR/GFK:are.

Vasaloppet:
Här kommer det att bli stora överraskningar!
Den alltid segertippade Torgny kommer att få problem med ena pjäxan vid Mångsbodarna. Oroligt tittar han sig över axeln och får se Bolmgren o Ling komma farande i fruktansvärd hastighet genom kontrollen.
En av blåbärsdamerna slutar vispa soppa och utbrister chockad  -Vad i heeela friiiden var det som vysslade förbi..??
Bolmgren o Ling hjälps sedan åt hela loppet igenom och Ling tar en mycket knapp
GFK-seger emedan Bolmgren slinter och står på öronen i sista backen.
Torgny lyckas laga sin pjäxsnörning efter assistans av Mikael Larsson och tar sig i mål som trea, strax före Sykora. Därefter följer mycket överraskade Åke Pettersson, Harald, Sven Sundquist och Sara Karlsson, samtliga under 5,40!.
En stor grupp GFK:are har blåbärsfest i Hökberg, varvid dom sinkas halvannan timma. Bland dessa hittar vi Isak Nilson, Lars Kvarnsund, Christer Park och Tom Sjögren.  
Åke Pettersson tvekar in i det sista men genomför alltså nu sitt 31:a Vasalopp, dessutom på den personliga rekordtiden 5, 18, 40 !!
Slår Harald med några minuter och blir landets bäste veteran.
Stor baluns i målfållan med TV-intervju och många kramar av kranskullan.
Här ser vi en glad o stolt Åke i målfållan efter väl förrättat verk:



En annan stark kämpainsats gör Linnéa Park som bryter båda stavarna i Smågan, trasslar sig i Runums vätskebälte i Oxberg men ändå går under sju timmar. Starkt!
GFK blir bästa Smålandsklubb och har fjorton åkare i mål innan förste Anderstorpare (Majken) anländer till Mora. Vem hade trott detta..??

Så till Göteborgsvarvet:
Här blir det också flera överraskningar.
Bosse Göransson är igång igen och spurtar in på fenomenala 1,19!
-Jodå, säger Bosse, min nya bostad har ju gjort att jag har väldigt fina träningsmöjligheter, och då tänker jag särskilt på backintervaller. Det har gett goda resultat för mig.
Kvarnsund ligger länge i rygg men får släppa efter avenyn. Trots detta superfina 1,28!
-För en gångs skull höll knäna en på mig, säger Lars. Då har jag den här kapaciteten. Härligt att vara på banan igen.
Bolmgren hade utlovat nytt pers, men falerar totalt och går i mål på obegripligt svaga 2,28,40.
-Ja, säger Bolmgren, idag fungerade det inte alls som jag ville, valde fel väg strax innan brofästet och tvingades simma över hamninloppet.
-Men jag var inte ensam om att hamna i plurret, banan var dåligt markerad så jag hade sällskap av många fler. Det är jag i mitten i den röda t-shirten, men runt mig har jag t ex Sigbladh, Victor Persson o Linus Åkerlund.

.
Michael Holmgren persar på finfina 1,36,44,  fem sekunder före Monika Hellström som går från klarhet till klarhet.
Mia Svensson och Daniel Pettersson går båda i mål på 1,40, 01.
-Det var då själva attan också, säger Mia. En sekund över mitt mål!
-Härligt, säger Daniel, trodde aldrig jag skulle ta mig runt i och med min gallstensoperation i April, men här ser ni en som inte ger sig i första taget.

Bäste GFK:are blir dock sensationellt Andreas Pettersson.
I mål på fantastiska 1,11,27,  inte konstigt att han lyser av självförtroende.
-Frågan är väl, säger Andreas,  om inte detta är den bästa tid som en Gnosjöbo presterat. Och då räknar jag ändå in såna som Richard Söderlund, Richard Claesson, Jerry Lang och Roland Eidhall.
.


I Juni slår ett gäng GFK:are ett nytt tjusigt längdrekord på rullskidor.
Sara tar initiativet till en långtur som slutar med fenomenala 133 kilometer, här ser vi henne pusta ut på asfalten efteråt:

I Augusti när det närmar sig cykelvasan byter Harald oväntat klubb.
Enligt vad Harald själv säger har dom i Rumpeboda IF en helt annan tyngd i cykelsektionen. Här får
man (citat) " den back-up som man behöver och förtjänar när man siktar på top 20".



Ja, längre än så sträcker sig inte kristallkulan.
Nu återvänder vi till nutid och hoppas på lite minusgrader och snö.
Rullskidorna börjar bli slitna..  Idag hade vi en samling i "Kalset-backen" vid Härens sydspets. I backträningen deltog Harald H, Sven S, Sara K, Samuelell och Thomas B.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar