torsdag 18 september 2014

Rullskidsträning mot Kulltorp


Torsdag kväll.

Deltagare:
Thomas B
Henrik A
Mikael E (Elmblad alltså)
Sara K
Isak N  (i Hyltan alltså)

Vi drog iväg från kyrkparkeringen som vanligt, och så fort vi kommit in mot Stjärnehult började en o annan att visa musklerna i uppförsbackarna.
Isak (i Hyltan alltså) tror fortfarande att han - om han åker på lättrullande skidor -  ska kunna matcha en Henrik A (Alm alltså) om den sistnämnde (Alm alltså)åker på tröga hjul.
Men det blir bara patetiskt, efter några kraftfulla stavtag försvinner trög-Henrik iväg, ingen har någon chans.
Inte ens Bolmgren.

Elmblad M (Mikael alltså) var pigg idag. I nästan alla nerförsbackar var han först.
Och även på raksträckorna visade han att han hade kunnat bli nåt om han bara tränat lite.
Liknade nästan Kvarnsunds fartökningar härom veckan.
Uppför backarna behöver han emellertid en del teknikträning emedan han har en tendens att vilja övergå till diagonalåkning, en stil som var vanlig före plastskidornas tid.
Kända utövare av den stilen var Assar Rönnlund, Nisse Karlsson och Franko Nones.
Vid ett tillfälle försvann Elmblad helt bakom ett krön...
-Ja, det var lite krångligt att dricka, säger Elmblad, har lite svårt att begripa mig på de nya moderna drickaflaskorna.
Dom har ju en så konstig ställbar pip, jag är ju mer van vid en vanlig klassisk mugg.
Men jag håller med om att muggarna skvalpar över besvärligt mycket i bältet, får nog lära mig hantera en sån där pip-flaska i alla fall.

På tal om backspärr så var det idag risk att  Henrik drabbades av nackspärr.
Han fick hela tiden vända sig o titta bakåt vart vi amatörer tagit vägen.
Vi försökte så gott vi kunde, men det är svårt att rå på honom. Han har ju gått på skidgymnasium också.
Det har emellertid inte Isak.

Sara åkte som vanligt starkt och körde nästan inte på en enda sten idag.
Igår hade hon kört ett långpass på trögskidor, huvaligen vad hon tränar den där tjejen...
-Men hur blir det..ska du med på Lidingöloppet?
-Nja..vet inte.. bara för att titta på Isak i så fall. Tror jag. Fast kanske. Eller..nej..tror inte det..fast jo, man kan väl alltid shoppa lite. Fast jo, det vore väl roligt. Nä förresten, vet inte, kanske.
Men Isak ska springa, det har jag bestämt åt honom nu. Tror jag. Han fyller förresten år på Söndag. 29 år tror jag. Jag tror det i alla fall. 29.  Han bor ju i Hyltan förresten. Där finns alla möjliga slags djur.  Hästar o kossor o hönor o får o grisar o ormar o katter o fåglar o getter o snokar  o hönor o tuppar o maskar och ett garage där vi har våra rullskidor.


Bolmgren hade det lite tyngre än normalt, men höll ändå ihop det någorlunda.
-Vaddådå, jag satsade ju hårt i de första backarna, då har man väl rätt att bli lite trött för en gångs skull, ELLER....!!??
Nu visade det sig emellertid att det mesta av tröttheten berodde på ett alltför hårt åtspänt drickabälte, så det är ingen fara. Jag fick ju liksom inte ner luften riktigt i lungorna utan den stoppades strax nedanför struphuvudet. Måste fixa bältet till nästa gång.
Nu fick jag liksom kippa efter andan på ett ganska otrevligt sätt.

Ja, så där utspelade sig torsdagskvällen mellan 17.00 och 18.40.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar