måndag 22 augusti 2016

Jonas Sigvardson IRONMAN 2016


Stort grattis till Jonas Sigvardson som i helgen startade, genomförde och gick i mål i årets upplaga av Kalmar Triathlon, det enda triathlon-loppet i Sverige med full IRONMAN-distans.

Vad innebär då det?

Ja, först ska man hoppa i havet och genomföra 4 kilometer simning.
Det borde ju ta ett par timmar kan man tycka..
Nej då, den mycket gode simmaren Jonas genomförde detta på 1,11 !
- Jodå, säger Jonas, jag valde att inte ta i på simningen. Detta är ju kända vatten för mig och jag ålade (förlåt) krålade mig igenom detta ganska smidigt. En gång simmade jag 21 kilometer så detta var ju en baggis. Här sparade jag lite kraft inför de övriga momenten.



Upp på land igen..
Byte till cykelkläder och iväg på hojen.
Mot Ölandsbron, över densamma och en rejäl 12 mil lång sväng på Öland, och nu var det allvar (...)
Tillbaka över bron och sedan en 6-milsslinga norr om Kalmar.
Dvs summa summarum 18 på sadeln.
- Jodå, jag fixade även detta bra, berättar Jonas.
Jag har tränat ända sen jag var en lite spoling, och detta gav du fint resultat.



Visserligen fick jag "blått varnings-kort" en gång då jag låg lite nära en framförvarande cyklist, men vid det laget var det mesta på mig gult o blått så det gjorde inte så mycket.
Jonas höll sitt mål på snittfart 30 km/h, den matematiskt kunnige kommer då fram till att pedalerna snurrade i exakt 6 timmar.



-Efter detta hade jag lite knip i magen, säger Jonas, men sånt får man stå ut med.
Det är ju knepigt med näringsintaget, och dessutom hade jag av misstag knäppt ihop västen med gylfen varför sittställningen blev än mer framåtlutad än normalt. Det där hade jag problem med även som liten.

Så var det dags att svida om till löparskor och ge sig på slutdistansen, ett Marathon (42,2 km !)


-Visst, lite tjurigt var det allt att få igång benen efter cyklingen, men aldrig riktig kris.
Några smärre skav- och köttsår, men inget man kastar in handduken för direkt, säger den stenhårde Jonas.
- Jag höll mig egentligen iskall hela vägen. Värre var det för han som sprang snett framför mig. Som syns på bilden lämnade han en rejäl svettrand efter sig stackarn.

Löpningen genomfördes på fina 4,24, inte dåligt med 18 mil cykel i benen!

Totaltiden för Jonas blev 11,51.
Riktigt bra gjort, återigen stort grattis till denne slitvarg (numera rakryggad och iklädd silverskrud)..



PS!
Jonas har nu en svårslagen prestation bakom sig i år:
Påminner om att han genomförde SAMTLIGA Vasalopp under Vasaloppsveckan (utom tjejvasan förstås..) och nu alltså en äkta IRONMAN.
Vi får väl ta oss en funderare på hur vi matchar det nåt år framöver...

Dessutom ryktas om en spännande vadslagning med nån han känner, men det har jag lovat att inte berätta nåt om så det tar jag inte upp här..



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar