söndag 6 januari 2013

På Konstsnö


Inbitna skidåkare letar snö, en bristvara i södra Sverige.
Än mer inbitna skippar t.o.m. spännande Tour de Ski på TV för att slippa trängsel på konstsnöbanorna.

Alltså bar det av idag till Tranemo.
Hermansson, Kallin o Lasse Kvarnsund o jag. (Ni märkte väl att det lät som en julsång..)

Tranemo IF hade just avverkat en skidtävling, så det fanns dubbla spår, om än något lösa eftersom temperaturen låg strax över noll.
Klistervallning funkade någorlunda, även om det inte gick att lita på fästet riktigt.
Harald placerade sig som vanligt först i ledet, och så jagade vi runt ett par mil på den relativt ansträngande banan.

-Vi ser ut ungefär som två Wassberg, tyckte Harald,  när vi med mössorna på sned diagonalade uppför en av de jobbigare backarna sida vid sida.
Sämre liknelse finns ju..

Kallin o Kvarnsund tog någon lite längre drickapaus.
Joakim var - som han själv uttryckte det - "lite seg idag", och eftersom Lars nyligen startat säsongsträningen så bjöd backarna honom fortfarande lite större motstånd.

Alla kände sig nöjda med dagens träning, och det blev ett trevligt eftersnack i duschen, där vidare planer smiddes inför den kommande veckan.
- Om vissa andra ska till Idre, så får vi väl köra desto hårdare på hemmaplan, menade Harald.
-Så får det bli, instämde Lars o Kallin.

Andra (som t ex Isak o Sara, Åkerlund o Torgny) hade sökt sig mot Jönköpingstrakten (Hallbystugan eller IKHP´s anläggning).
Isak:
-Ja, normalt sett är jag ju en positiv natur, men att åka till Jönköping visade ju sig emellertid vara en totalmiss.
Hade ju bestämt mig för en stenhård träning, men tji fick jag.
Här var ju fullt med barnungar, pensionärer och annat löst folk som verkligen borde hålla sig hemma när vi Vasaloppsåkare är ute o tränar!   Jag menar, det är ju inte meningen att vi som KAN åka skidor, och dessutom har betalat en dryg spåravgift ska behöva åka slalom mellan blåbären. Pga detta fick jag ju nu bara till 15 kilometer mot tänkta 60.
Har för övrigt aldrig sett så sladdriga spår!
Och detta ska vara länets residensstad..!!? Får noga ringa honne, den där landshövdingskan, Milou Ankartand, eller vad det är hon heter.
Får jag inte till bättre träning än det här så kan ju till o med Åkerlund vara ett hot på sikt.
Ja PÅ SIKT alltså, inte nu.
Usch, så jätteirriterad jag är. Faktiskt!


Henrik Alm placerade sig riktigt bra på Kläpparännet.
-Ja, jag var väldigt nöjd med stakningen idag, sa Henrik.
Tyvärr hade jag dåligt glid trots ovallade skidor, måste analysera detta ordentligt.  Vet inte om Moas skrik kan ha orsakat sprickbildning i belaget, men nåt konstigt är det.
Hur som helst, uppför och i stakningen var jag riktigt stark, ett skönt kvitto på att det finns kapacitet när allt stämmer.
Dessutom vann jag flera placeringar med en urstark spurt, det kände fint!










 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar