söndag 20 januari 2013

Västgötaloppet (längdskidor) 2013

-Nu har jag anmält mig, löd ett mail från Daniel.
-Jag har blivit inbjuden till Västgötaloppet, meddelade Henrik Alm uppifrån Idre. Kommer ner till helgen för att köra det.

Det var alltså bara att hänga på.
Inte låter man frivilligt Daniel få ett så tufft träningspass i benen utan mig, och att träffa Henrik är alltid roligt.
Och så finns ju den där drömmen om en upp-seedning i Vasaloppsleden med i bilden..
Fast det stannar oftast vid en dröm.

Hur som helst, ett par bilar lämnade Gnosjö i ottan på söndagen, starten i Ulricehamn var redan kl 9.
Bilarna innehöll Daniel, Thomas, Henrik, Göran Andersson (Henriks 1:e serviceman) och Isak Nilsson (Henriks 2:e serviceman).

Förutsättningarna var mycket fina. Arrangörerna hade fått till kanon-spår på varvbanan och temperaturen blev inte värre än 8-9 minusgrader.
Ett lite ovanligt seedningslopp, med avsevärt mer diagonalåkning än vanligt i den kuperade terrängen  vid Lassalyckan.

Hur gick det då?

Elit-Henrik gjorde ett kanonlopp. Fick visserligen se sig passerad av tre åkare i en tät spurt, men tog med sig en känsla av styrka och bra skidor från Ulricehamn. Riktigt starkt kört! Tid 1,48.
Roligt för Henrik att prestera när han blev inbjuden till loppet, och dessutom fått hjälp med ett par snabba Atomic-skidor.

Daniel gjorde en stabil insats på de 7 varven. Tyckte visserligen efteråt att han slitit rätt hårt, men klarade det bra eftersom Isak stod vid sidan av spåret och matade honom med energitabletter o diverse annat jox.
Idag behövde Daniel ca 2,30 för att ta sig till målet.

Thomas hade ett märkligt lopp. Efter en kort stund bildades is på sportglasögonen (vilket drabbade många), det var bara att fälla upp dom i pannan istället.
Men effekten blev att mina kontaklinser blev frystorkade i nerförsbackarna, först höger o sedan vänster.
Att köra med syn på ETT öga går väl an, men när jag tappade även den andra linsen blev det riktigt besvärligt.
Med nöd o näppe kunde jag urskilja spåren, mest genom att försöka ta rygg på framförvarande åkare.  Jag har liksom inte sådär jättebra syn utan mina linser, om man säger så.
På nåt sätt lyckades i alla fall blindstyret ta sig runt de två sista varven också, skam den som ger sig.
Tiden slutade trots allt på hyggliga 2,17.

Henrik i tätposition:



Thomas gör ett ryck i slakmotan:



Bild på Daniel publiceras senare.

Värt att nämna är att vi i helgen sett två nya stjärnor tändas på skidhimlen.
Micke Hellström ska göra premiär på Vasaloppet i år. Är nu i full färd med att nöta in stakningsrörelsen, med varv efter varv uppe vid Töllstorp. Att det just nu bara finns vettiga spår runt en fotbollsplan hindrar inte denne kämpe.
Andreas Pettersson syns allt som oftast i samma spår, när får vi se denna lättlärde åkare i Mora..?





1 kommentar:

  1. Om inte jag är alldeles ute och cyklar så är loppets trea, Marcus Johansson Ulricehamn, svåger med Bengt Larsson f.d. Åsenhöga. Det skulle med andra ord betyda att både loppets trea och fyra har anknytning till Åsenhöga. Inte illa!!!

    SvaraRadera